fredag 23. oktober 2009

Jan Fredrik Karlsen - en klok X-Factor dommer

X-Factor-konseptet tilsier at hver av de tre kategoriene får en mentor (dommer) med seg i finalerundene. Deltakernes videre vei og prestasjoner, blir dermed i stor grad preget av hvem de får samarbeide med.

Uten å si så mye om de øvrige to dommerne, vil jeg fremheve Jan Fredrik Karlsen som en meget vis mentor. Sist sending fikk vi høre at Jan Fredrik selv ikke kan synge, men det er heller ikke hans oppgave. Han skal guide sine disipler frem til et best mulig resultat i X-Factor.

Gruppen av deltakere over 25 år, har antakelig en ulempe ved sin alder. Ikke det at de nødvendigvis er dårligere enn de yngste, men jeg tror at de yngste har en større målgruppe blant TV-seerne som tross alt stemmer dem ut eller videre. Dermed blir veiledning og kloke råd fra Jan Fredrik ekstra viktig for de eldste deltakerne.

Jan Fredrik har vært med på slike "Idol"-konsept en rekke ganger, og selv om han kan være krass og direkte, vet han hva han driver med. Tommy Fredvang gjorde en imponerende innsats med "Me to går alltid aleina", og han har en mentor som ser at han tar de rette valgene. Selv har jeg irritert meg over at mange deltakere i slike konkurranser blir tilrådd sanger som de ikke behersker. Dette resulterer som oftest i at de ikke kommer ned på dype toner, eller at sangens tempo og stemme-akrobatikk blir for krevende. Det er derfor avgjørende at deltakerne får oppgaver å strekke seg etter samtidig som de ikke skal bli satt på prøvelser der de tydeligvis faller rett gjennom.

I kveld er det klar for en ny runde med X-Factor på TV2. Jeg forventer spesielt mye av Pernille (som sist hadde en nydelig "1000 miles"), Shackles og Tommy Frevang. I tillegg til Chand Torsvik mener jeg at disse kommer til å være med helt til slutt. Nettopp derfor forventer - og håper - jeg at disse innfrir også i kveld.
Share/Save/Bookmark

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar